Transavia Holland praat met Delta Air Lines, de Amerikaanse partner van moederbedrijf Air France-KLM, over samenwerking. Dat zegt topman Mattijs ten Brink donderdag in De Telegraaf.
Hoe de samenwerking er precies uit komt te zien, is nog onduidelijk, wel dat het Transavia meer passagiers moet gaan opleveren. ,,We zijn in gesprek, het is een positieve ontwikkeling voor ons”, aldus Ten Brink.
Wie krijgt controle over Transavia: Air France of KLM?
De directeur gaat ook in op de gesprekken binnen Air France-KLM over de eigendomsstructuur van Transavia. Mogelijk wordt een minderheidsbelang in Transavia Holland, dat nu nog een volle KLM-dochter is, overgeheveld naar Transavia Company. Dat is een andere werkmaatschappij binnen de groep. Ook het belang van 40 procent dat Transavia Holland heeft in zijn Franse zusteronderneming, wordt daar ondergebracht.
Hoewel de twee prijsvechters in de dagelijkse praktijk weinig met elkaar van doen hebben, kan een gedeeltelijke samenvoeging voordelen hebben. ,,Bij het aantrekken van financiering of het doen van investeringen kan het zinvol zijn om alle Transavia’s gedeeltelijk bij elkaar te brengen”, aldus Ten Brink.
Air France-KLM maakt zijn eigen afwegingen als particulier bedrijf inzake Transavia, zei staatssecretaris Sharon Dijksma van Luchtvaart woensdag in de Tweede Kamer. Ze reageerde op de onrust bij parlementariërs over de plannen van Air France-KLM met zijn prijsvechter Transavia.
,,Het is een beursgenoteerd bedrijf dat zijn eigen afwegingen maakt'', aldus Dijksma. Ze wil daar niet tussenbeide komen. Wel zegt ze op te komen voor de Nederlandse belangen: het handhaven van Schiphol als mainport en het handhaven van veel verbindingen vanaf Schiphol met een belangrijke rol voor KLM. Ze wees hierbij ook op de rol van het vliegveld als banenmotor.
Air France-KLM moet efficiënter
Dijksma noemde Air France-KLM één bedrijf dat vecht tegen concurrentie van buiten. Ze onderstreepte de noodzaak van kostenbesparingen, want ,,het bedrijf als geheel moet ook sterk zijn.''
Het kan dan ook een goede zaak zijn als een deel van Transavia Holland in handen komt van de aparte Transavia Company, vinden Dijksma en ook minister Jeroen Dijsselbloem (Financiën). Met de stap kan een betere samenwerking wordt bereikt en de efficiency worden bevorderd, aldus de bewindslieden.
Dijksma begrijpt dat de ontwikkelingen rond KLM en Transavia de gemoederen bezighouden en emoties oproepen: ,,Het gaat hier niet alleen om werk en banen, maar ook om cultureel erfgoed.''
Volgens PVV'er Dion Graus moet Nederland zich nog veel drukker maken om zijn nationale ,,erfgoed''. Hij vreest dat de Fransen anders het hele bedrijf overnemen. ,,Ik ben KLM. Wij zijn KLM'', riep hij in het Frans.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl